Skvelá varená hlávková kapusta

hlavkova-kapusta

Mnoho z nás miluje kapustu. Hlávková kapusta patrí jednoznačne medzi tú najobľúbenejšiu zeleninu v našich končinách, a existuje mnoho receptov ako ju pripraviť. Dá sa spraviť na sladko či na slano, na kyslo či na len tak na čisto, bez pridanej chuti. Skvelá voľba je dusená kapusta s mäsom, pretože pri nevýraznej chuti mäsa vynikne jemná chuť varenej kapusty. Samozrejme, že pre vegetariánov je určite dobrá voľba v kombinácii s tofu namiesto mäsa. Tento recept si radi pripravia aj mäsožravce, pretože tak ako s mäsom, tak aj s tofu sa hlávková kapusta skvele dopĺňa. Niekedy majú s kapustou problém malé deti, pretože im až tak nechutí. Hlavne z toho dôvodu, že nemá výraznejšiu chuť, ako napríklad mrkva, ktorú deti rady konzumujú už od útleho veku. Avšak nemusíme zúfať, lebo neskôr to na nich príde, a budú ju papkať ako zajačiky. Vďaka množstvu vitamínov a celkovo prospešnému vplyvu na organizmus, patrí hlávková kapusta medzi pravidelnú súčasť jedálnička skoro každého občana Slovenska.

Čerstvá paradajková polievka s haluškami je balzám na dušu

Recept na paradajkovú polievku zvládne naozaj každý. Existuje niekoľko spôsobov, ako si ju môžeme pripraviť. Veľmi obľúbeným je recept zo sušených paradajok, ale aj z čerstvých lúpaných paradajok či z paradajkového pretlaku. Nás bude zaujímať paradajková polievka s haluškami a jej príprava. Na jej prípravu potrebujeme čerstvé rajčiny, stredne veľkú cibuľu, čerstvé listy bazalky, oregano, bobkový list, tymián, niekoľko strúčikov cesnaku, základné koreniny ako soľ a čierne korenie, cukor a olivový olej. Hneď na začiatku paradajky zbavíme šupky. Najjednoduchším a najrýchlejším spôsobom je vložiť ich na chvíľu do vriacej vody a následne ich presunúť do misky so studenou vodou. Paradajky zbavené šupky si nakrájame na menšie kúsky pridáme ich do hrnca, v ktorom sa na olivovom oleji restuje cibuľa spolu s cesnakom. Neustále miešame, kým nám nepustia šťavu. Postupne pridáme koreniny spolu s nasekanými bylinkami a varíme približne štvrť hodinu, kým nevznikne kašovitá zmes. Tyčovým mixérom si zmes rozmixujeme a pridáme vodu. Vypracujeme si cesto na halušky z vajca, soli, lyžice oleja a približne dvoch lyžíc múky, z ktorého pomocou lyžičky vytvárame malé halušky a hádžeme ich rovno do polievky. Necháme prejsť varom a paradajková polievka s haluškami je hotová.

Paradajková polievka s haluškami a ako ju pripraviť

Chudnutie – zdravá strava a cvičenie

Chudnutie pomocou pestrej stravy a cvičenia

Chudnutie je pred letom najobľúbenejšou témou nielen medzi ženami, ale aj mužmi. V zime máme možnosť zakryť svoje nadbytočne kilogramy pod kabátmi a bundami, ale v lete je to takmer nemožné. Čo je potrebné urobiť preto, aby nám téma chudnutie nespôsobovala pred letnými mesiacmi hrôzu? Odpoveď je jednoduchá – cvičiť a stravovať sa zdravo počas celého roka. Ľahko sa to hovorí, ťažšie sa to realizuje. Existuje nekonečné množstvo chutných a zdravých receptov, ktoré vám dopomôžu ku krajšej figúre. Treba ich len vyskúšať a zistiť, čo vám chutí a čo nie. Pozor, nemalo by ísť o krátkodobú zmenu stravy. pestrá strava sa vám len tak ľahko nezunuje, dokonca si ju obľúbite a ku starým stravovacím zlozvykom sa už nevrátite. Nie nadarmo sa hovorí, že strava tvorí 60% úspechu, to ostatné je cvičenie. Stačí zopár základných cvikov na spevnenie zadku, brucha, nôh, chrbta a rúk. Je potrebné určiť si priority a vyhradiť si 20 minút denne na konkrétny typ cvičenia. Pri dobrom naplánovaní stravy a cvičenia sú výsledky viditeľné už po mesiaci, avšak dobrý pocit zo seba samého máte okamžite.

Špenát na obed

špenát s cestovinami

Obed je jednoznačne najvýdatnejšie jedlo, preto je dôležité, aby človek prijal z neho dostatok energie na zvyšok dňa. Jedlo zo zeleniny môže na prvý pohľad pôsobiť ako ľahšie, a môžete mať pocit, že sa z neho nenajete, a nedodá vám energiu. Špenát je teda prípad, ktorý tieto povery vyvracia. Ako už môžete poznať z rozprávky o Pepekovi Námorníkovi, tak špenát vám dodá energiu a silu. To je pravda, lebo špenát práve takéto zložky obsahuje, a tým pádom vás nemusí až tak zasýtiť (čo je dobré na vašu postavu), ale dodá vám dostatok energie, ktorú potrebujete. Kombinácií je mnoho, či už sa jedná o špenátové cestoviny, klasický prívarok, alebo o špenátovú omeletu, ktorú podávame v preloženej podobe, so zemiakmi a špenátom vnútri, a špekačkami alebo opečenými páročkami či šunkou, na vrchnej časti. Dodatočné poliatie aj vrchnej časti ešte dodá na chuti, a tým pádom to vyzerá elegantne, a chutí výborne. Táto surovina je teda jedna z mojich najobľúbenejších, keďže sa skvelo hodí do diétnej stravy a ešte si na ňom aj pochutím.

Kelové placky

Všade sa píše o tom, že cez zimu sa treba zamerať najmä na zeleninu domácu. Povedzme si na rovinu, že to nie je vôbec jednoduchá úloha, keďže výber cez zimu je u nás obmedzený na kapustu, kel, cibuľu, cesnak, cviklu a koreňovú zeleninu. Iné druhy zeleniny ma práve v tejto chvíli ani nenapadajú, aj keď určite by sa ešte nejaká našla.

Ponúkam vám teda jeden recept, ktorý sa vám možno tiež zapáči a vyhovuje tomuto kritériu. Sú to placky z kelu.

Potrebujete:

1 kel, soľ, 3 vajcia, mletá rasca, majorán, 3 PL hladkej špaldovej múky, niekoľko strúčikov cesnaku (koľko, to je na vás, ja ale nezvyknem šetriť), 2 nadrobno nakrájané cibule, čierne mleté korenie a olej

Kel si nakrájajte nadrobno a povarte ho vo vode spolu so soľou a rascou maximálne 10 minút, aby nebol príliš mäkký. Potom ho preceďte a pridajte k nemu všetky ingrediencie vrátane ďalšej dávky soli a rasce. Múku som napísala len odhadom, tú si pridajte podľa konzistencie cesta. Z cesta si potom tvarujte placky, ktoré sa dajú vypražiť na oleji alebo upiecť v rúre. To je už na každom akú verziu si zvolí, ja mám radšej tú nezdravšiu, ale pre mňa chutnejšiu – vyprážanie na panvici. Prajem vám všetkým dobrú chuť.

múka

 

Kvasená kapusta

Začalo obdobie chrípok, chorôb a iných nástrah na naše zdravie. Čo lepšie by si človek mohol v tomto počasí dopriať ako vynikajúcu vitamínovú bombu vo forme kvasenej kapusty. Je bohatým zdrojom vitamínu C, ale obsahuje aj vitamín K a E. Nachádza sa v nej tiež draslík, betakarotény, kyselina listová a tiamín. Navyše obsahuje aj veľa vlákniny, ktorá napomáha lepšiemu tráveniu a je tak prirodzeným posilňovačom imunity. Okrem toho že ju môžeme jesť surovú len tak, alebo ako prílohu k hlavnému jedlu, existuje aj nespočetné množstvo vynikajúcich receptov kde sa dá tento zázrak použiť. Okrem typických jedál ako je kapustnica, koložvárska kapusta a podobne, môžete vyskúšať aj čosi atypické. Pripájam recept na kapustové placky.

  • 500 g kyslej kapusty
  • 500 g hladkej múky
  • 200 g kuracích pŕs
  • 100 ml mlieka
  • 100 ml oleja
  • rasca
  • mleté čierne korenie
  • soľ

Postup: Mäso upražíme, pokrájame na kocky a zmiešame s na kúsky nakrájanou kapustou, olejom, mliekom, soľou, korením a múkou aby nám vznikla hustá masa. Vypracujeme z nej cesto, z ktorého formujeme placky. Uložíme ich na vymastený plech a dáme piecť do rúry pri teplote 180°C asi na pol hodinu. Pred pečením, aj počas neho môžete placky potrieť rozpusteným maslom. Je to rýchle a vynikajúce jedlo, ktoré môžete urobiť ako rýchlu večeru.

placky

Pečená zelenina na plechu

Výhodou tohto receptu je, že pri ňom použijete len to, čo máte naozaj radi, alebo čo akurát máte doma k dispozícii.

zelenina

Takže, čo potrebujeme:

Zeleninu od výmyslu sveta: mrkva, zeler, pór, cibuľa, cesnak, paradajky, zemiaky, petržlen, môžete pridať hríby, baklažán, cuketu, proste zeleninu, ktorú máte najradšej.

Korenie: tiež podľa chuti, ja dávam tymián, bazalku, rozmarín, provensálske bylinky a ďalej olej.

Kto má rád môže použiť pri príprave syr, alebo tofu. Mäsožravec si tam môže pridať klobásu, či slaninu, medze fantázii sa nekladú.

Zeleninu si očistite a nakrájajte. Jediné čo nešúpem len umyjem je celá hlávky cesnaku, ktorú posadím doprostred zeleniny, aby celému tomuto jedlu kraľovala. V oleji si rozmiešajte bylinky a koreniny, ktoré ste sa rozhodli do jedla pridať a polejte celú zeleninu touto zmesou. Olejom nešetrite a masu na plechu poriadne premiešajte, aby sa olej dostal všade. Ja používam pod zmes papier na pečenie a pečiem ju pri 180 stupňoch zhruba 40 minút. Vynikajúce je do tejto zmesi napríklad niva, ale aj rôzne iné syry. Tieto stačí pridať 10 minút pred dopečením, aby sa syr rozpustil.

Špeciálnu pozornosť si zaslúži upečený cesnak. Pôjde vám ľahko vylúpnuť zo šupky, je naozaj vynikajúci, počas pečenia stratí svoju štipľavosť, ostane nasladlý, je to naozajstná pochúťka.